Tippek a weboldaladhoz

Hogyan válassz domain nevet?

Ez az egyik dolog, ami leginkább foglalkoztatja az ügyfeleket, mikor elkezdünk együtt dolgozni, ami nem is csoda, hiszen ezt a nevet fogják hosszú évekig névjegykártyára, szórólapra nyomtatni, marketing anyagokban és még ezer helyen használni.
Szóval fontos, hogy jól válasszunk. De mi számít jónak, ha domain nevekről van szó és milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a döntés előtt? A cikkben minden választ megtalálsz!

Mi is a domain név?

A domain név a weboldalad címe, ezen keresztül lesz elérhető. Ez egy külön szolgáltatás, ami nem tartozik alapvetően a webesed, weboldalkészítőd vagy designered hatáskörébe, rengeteg cég foglalkozik ezzel, máshol is intézheted, de több szempontból is jobb egy kézben tudni ezeket. Így ha a weboldalkészítőd tud benne segíteni, szerintem használd ki! 😉

Egyébként lehet domain neved anélkül is, hogy weboldalad lenne. És hogy mégis mi értelme van ennek? Egy domain névvel és a legkisebb tárhellyel (ami együtt évente alig pár ezer ft-os költséget jelent) saját e-mail címed lehet. A gmail-es végződés helyett használhatod a saját neved vagy cégneved, ami lássuk be sokkal inkább márkaépítő, mint a szokásos címek.

Ez nálunk így néz ki:

hello@websiker-ugynokseg.hu de lehetne richard@websiker-ugynokseg.hu is vagy hello@temesvaririchard.hu

Mire figyelj, ha domain nevet választasz?

  • érthető legyen

Olyan nevet válassz, ami nem ad okot visszakérdezésre, nem kell folyton pontosítgatnod. Ha telefonban adod meg valakinek, akkor is pontosan érti és egyértelmű számára, nem kell magyaráznod.

  • .com vagy .hu?

Elsőre talán divatosabbnak, trendibbnek tűnhet a .com-os végződés, de azt javaslom, csak akkor válaszd ezt, ha ugyanabból a névből a .hu-s változat is szabad és az is a tiéd lehet. Elég kellemetlen tud lenni, ha csak az egyik a tiéd, hisz gondolj csak bele, hányan elírhatják a végződést, ami azt jelenti, hogy mást reklámozol, küldöd az érdeklődőket az ő oldalára…

  • legyen kötőjeles (is)

Azért szeretem a kötőjeles domain neveket, mert jól tagoltak és sokkal olvashatóbbá teszik a hosszú neveket is. Ez különösen nyomtatásban fontos. pl.: websiker-ugynokseg.hu vagy ontozorendszer-specialista.hu
Kihangsúlyoznám, hogy ezt is csak akkor érdemes megvenned, ha mindkét verzió a tiéd lehet, tehát ha szabad a kötőjel nélküli és a kötőjeles változat is. Különben ugyanaz a helyzet, mint a végződések esetében…

  • készülj fel mindenre

Természetesen nem csak a kötőjel miatt írhatják el, hanem például azért is, mert bizonytalanok az adott szó leírásában. Pl: kontrol, control, controll.. ismerünk még ilyet ugye? Ilyenkor azt javaslom, ha biztosra akarsz menni, foglald le a tévedésből elírt változatokat is.
Pl. a vodafone.hu nagyon okosan megvette a vodafon.hu nevet is, és átirányította a saját oldalára. Hiszen biztos van, aki lehagyja az e betűt.

Hát ennyi erővel több száz domain nevet is megvehetnék…

Igen, ez igaz. Ha igazán belemerül az ember, könnyen jönnek az újabb és újabb ötletek, hogy mit lenne még jó lefoglalni. De persze nem kell túlzásokba esni. Azt szoktam mondani, azt vedd meg, amiről úgy érzed fájna, ha más lecsapna rá és használná.

De mégis mi legyen a nevem?

  • kulcsszó

Ezt azok választják általában, akik szeretnék, ha az adott kulcsszóra jobban optimalizált lenne a weboldaluk. Ha az a domain, amit az emberek konkrétan beírnak a Google-be, máris előnyös helyzetben vagy.
Pl.: weboldal-kivitelezes.hu, irodaszer.hu vagy laptoptaska-uzlet.hu

Honnan tudhatod meg, mik a Te kulcsszavaid? Végezz egy kisebb kutatást a témában! Erre remek eszköz a Google Trends és a Google Ads kulcsszó tervezője, de egy sima Google keresésből is sok minden kiderül.

És, hogy miért fontos a kutatás? Lehet, hogy amit Te gondolsz legfontosabb kulcsszónak, és ezért beleírod az összes hirdetésedbe és szövegedbe.. szóval könnyen lehet, hogy erre senki sem keres, ezt nem írják be a keresőbe. Mert valami mást használnak.

Ha igazán utána akarsz járni, akkor egy nagyobb, összetettebb kutatást is érdemes végezni a célcsoportod körében és kideríteni, mi van a fejükben a témáddal kapcsolatban, hogy pontosan milyen szavakat, szókapcsolatokat használnak. Ha szeretnéd ezt profikra bízni, és csak hátradőlve várni az eredményt és a jobbnál jobb domain javaslatokat, írj nekünk! 😉

  • márkanév vagy cégnév

Talán ez az, amit a legtöbben választanak, hiszen ez a legkézenfekvőbb. Hátránya azonban, hogy sokszor nem derül ki belőle, mivel is foglalkozik a cég. Ilyen például a miénk is, a websiker-ugynokseg.hu, bár ebből azért lehet következtetni, de ha a konkrét cégnevünket használnánk, akkor richard27.hu lenne, amiről egész biztosan nem találná ki senki, hogy online marketinggel foglalkozunk.

Nagyon sok ilyen példát tudnék írni, ahogyan Te is biztosan. Nem azt mondom, hogy ez nem jó, és ne vedd meg! Legyen a Tiéd, hiszen emlékszel… Fájna, ha másé lenne? Na ugye. 🙂 Csak nem biztos, hogy ezt érdemes fődomainként használni és ezen kommunikálni.
Ha leginkább hozzád kötődik a vállalkozásod, vagy személyes márkát építesz, akkor érdemes lehet a saját nevedet használni!

  • beszédes

Mit jelent az, hogy beszédes egy név? Arra szoktuk ezt mondani, amikor nem is igazán kulcsszó, de nem is márkanév, mégis jelent valamit az embereknek és egyértelművé teszi, miről is szól az oldal. Olyankor lehet jó választás, ha a cégnév aránylag semmitmondó, a legjobb kulcsszavak, amiket érdemes lenne használni, pedig már foglaltak. Ilyenkor jöhet a kreativitás!
… és így születnek olyan domain nevek, mint az edzematestem.hu vagy a magamuraleszek.hu.

Ha megtaláltad az igazit…

Mire a cikk végére értél, már biztosan rengeteg ötleted van, úgyhogy itt az ideje, hogy belevesd magad a keresgélésbe! Ha találsz egy jó domain nevet, ami megtetszik és a fenti szempontoknak is megfelel, mielőtt nagyon megörülnél, ellenőrizd le, hogy szabad-e!
Ezt itt tudod megtenni! Sőt..akár azt is kiderítheted, hogy a versenytársad elég figyelmes volt-e és megvette e a kötőjeles és kötőjel nélküli változatát is a domain nevének…

Ha olyan kérdésed van a témában, amire ez a cikk nem adott választ vagy szeretnél személyre szabott segítséget kérni a domain név kérdésben, írj nekünk üzenetet és örömmel segítünk!

Hevesi Szandra
Hevesi Szandra vagyok, marketing szövegíró és tartalommarketing szakértő. Két diplomát szereztem PR és marketing kommunikációból és tulajdonképpen mindig is írással foglalkoztam. Írtam novellát, PR cikket, blogot, hírlevelet, sajtóközleményt, weboldalak és marketing anyagok szövegét. Abban segítek a vállalkozóknak és a Websiker Ügynökség ügyfeleinek, hogy az online felületeiket olyan tartalommal töltsék meg, ami nem csak a márkájukat építi, hanem új érdeklődőket is hoz.

Szólj hozzá te is!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük